TomTom gaat met een grote reorganisatie aan de slag. Vooral de tak die onder meer navigatiekastjes maakt, moet het ontgelden. Dat bevestigt een woordvoerder van het bedrijf vrijdagavond na berichtgeving van RTL Z.
Volgens de zegsman wordt 20 procent van de 1000 banen bij de divisie die consumentenproducten maakt geraakt door de reorganisatie. De meerderheid van de betrokkenen (110 werknemers) is elders in het concern een andere baan aangeboden, maar zestig mensen komen op straat te staan. Waaronder 24 banen in Nederland. In totaal werken ongeveer 4600 mensen bij het bedrijf.
Het bedrijf dat groot werd met navigatiekastjes voor in de auto heeft al langer moeite om die nog aan de man te brengen. De divisie consumentenproducten is goed voor ongeveer de helft van de omzet van het bedrijf, maar zag de opbrengsten in het derde kwartaal met 15 procent krimpen. Het bedrijf probeert het gat in die divisie op te vullen met nieuwe producten zoals fitnesstrackers en sportcamera’s, maar dat biedt nog weinig uitkomst.
Naast de consumententak boekt TomTom wel successen in de automobielindustrie, waar het navigatiesoftware levert aan automakers. Ook de diensten op het gebied van wagenparkbeheer voor de zakelijke markt doen het goed.